Reklamation & retur
Har du ångrat dig eller är du inte nöjd med en vara? Här kan du läsa om vad som gäller vid reklamation och retur samt skapa ett ärende hos vår support.
Vanliga frågor & svar
Självklart! Du har alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar hos oss, enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.
Observera dock att ångerrätten inte gäller för:
- Varor med bruten försegling
- Livsmedel, hälsokost eller andra produkter med begränsad hållbarhet
- Produkter med särskilda returvillkor, såsom hygienartiklar
Villkor vid retur
Vi vill att din returprocess ska vara så smidig som möjligt! För att kunna göra en retur behöver följande villkor vara uppfyllda:
- Varan måste omfattas av ångerrätten
- Du behöver hämta ut ditt paket för att kunna utnyttja din ångerrätt
- Returen måste ske inom 14 dagar från att du mottog varan
- Returavgiften är 59 kr och dras av från återbetalningen
Så här gör du en retur
Skapa ett ärende i formuläret längre ner på sidan. Returkostnaden dras sedan av vid återbetalningen.
Skicka tillbaka varan i ursprungligt skick. Om varan hanterats mer än nödvändigt kan en ersättning för värdeminskning tillkomma.
Observera
Returer får inte skickas mot postförskott eller efterkrav
Om varan inte kommit tillbaka till oss inom 14 dagar efter att du meddelat oss om returen, anses köpet vara accepterat.
Kan jag reklamera en produkt om jag inte gillar smaken, doften eller utseendet?
- Livsmedel kan naturligt variera i färg, smak, konsistens och utseende beroende på skörd, batch och råvarans egenskaper. Eftersom ekologiska produkter ofta sorteras för hand, kan det också förekomma skal, kärnor och växtrester – helt naturliga inslag som inte påverkar kvaliteten.
- Livsmedel påverkas också snabbt av yttre faktorer såsom ljus, kyla och värme. Det är därför viktigt att förvara produkten enligt rekommendationerna för att bibehålla dess kvalitet.
- Vi reserverar oss för att utseendet på produkter i verkligheten kan skilja sig från produktbilder på hemsidan och i marknadsföringsmaterial.
Om du däremot misstänker att något är fel på produkten – till exempel om den är skadad eller avviker onormalt mycket från det förväntade – kan du göra en reklamation. Kontakta gärna vår kundtjänst så hjälper vi dig vidare!
Villkor vid reklamation:
- Kunden ska förvissa sig om att produkten är ok vid leveranstillfället
- Reklamationen måste ske inom 14 dagar från det att varan mottogs
- Kunden måste ha produkten samt förpackningen fysiskt kvar då vi kan komma att behöva batchnummer och annan dokumentation
- Om produkten kasseras innan reklamationen är avslutad godkänns inte reklamationen
- Kunden måste ha förvarat varan enligt rekommendationerna för den enskilda produkten
- Vi förbehåller oss rätten att få undersöka varan fysiskt innan vi bedömer om det är fel på den eller inte
- Om det efter undersökning fastställs att det inte är fel på varan står kunden för returfrakten på 59kr
- Kunden kan höra av sig kundtjänst för att få en retursedel.
Såhär reklamerar du en produkt:
- Skapa ett ärende i formuläret nedan.
- Alla fält, inklusive bilder, måste vara ifyllda för en fullständig reklamation/retur.
Om du upptäcker skadan hos ombudet, be dem notera det och reklamera direkt på plats. Har du redan hämtat ut paketet? Kontakta oss inom 14 dagar och bifoga bilder.
Saknar du en vara?
Om en vara i din beställning har tagit slut i lager kan vi ha tagit bort den. Detta ska stå noterat på följesedeln i paketet, och en återbetalning görs via vår partner Walley inom 30 dagar. Om ingen notering finns, kontakta vår support. Spara alltid följesedeln som följer med paketet.
Har du fått fel produkt?
Om du har fått fel produkt, ta en bild och kontakta oss inom 14 dagar. Produkten måste vara i obruten förpackning för att vi ska kunna skicka en ersättningsvara. Om förpackningen bryts räknas det som att du har godkänt ordern.
Har du fått någon annans beställning?
Om du har fått någon annans beställning, hör av dig till vår support så snart som möjligt så att vi kan rätta till felet. Produkterna måste returneras i obrutna förpackningar för att vi ska kunna skicka rätt varor till dig.
Vi har upp till 30 dagar på oss att behandla reklamationer. Om en återbetalning är aktuell hanteras den av vår betalpartner Walley och sker inom 30 dagar.
Har du frågor kring betalning eller återbetalning kan du kontakta Walley direkt:
Telefon: +46 101 61 01 00
E-mail: hello@walley.se
Öppettider:
Måndag – fredag 08:00-18:00
Lördag 10:00-16:00
Söndag 10:00-15:00
Skicka in en reklamation eller en förfrågan om retur
* Alla fält, inklusive bilder, måste vara ifyllda för att reklamationen eller returen ska vara fullständig.