Vänligen notera att vi har upp till 30 dagar på oss att behandla reklamationer.
KÖPVILLKOR
Dessa allmänna villkor ("köpvillkoren") gäller när du som konsument ("kunden") gör en beställning via rawfoodshop.se och därtill hörande sidor ("webbplatsen"). Avtal ingås mellan dig och Rawfoodshop Scandinavia AB, organisationsnummer 556857-3165 ("Rawfoodshop"). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Rawfoodshop framgår på webbplatsen. Villkoren är enbart tillämpliga för kunder som är konsumenter och som gör beställningar via webbplatsen.
- För att kunna beställa på Webbplatsen måste Kunden ha fyllt 18 år och bo i Sverige.
- Om du bor i tex Danmark ska du beställa från www.rawfoodshop.dk.
- Rawfoodshop accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år.
- Rawfoodshop förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en kunds beställning (exempelvis om Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).
- För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste Kunden acceptera Villkoren.
- Genom att genomföra köpet accepterar kunden villkoren och förbinder sig att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att denne tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Rawfoodshops Integritetspolicy.
- Ett avtal om köp ingås först när Rawfoodshop bekräftat Kundens beställning och Kunden mottagit information kring beställningen från Rawfoodshop per e-post.
- Rawfoodshop uppmanar Kunden att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med Rawfoodshop kundservice. Om beställningen återkallas så kommer Rawfoodshop att återbetala alla eventuella betalningar som kunden eller dess betal- eller kreditkortsföretag har gjort avseende beställningen
Just nu hör en del kunder av sig om att de inte mottagit sin orderbekräftelse. Om du har beställt i inloggat läge kan du alltid se dina beställningar inne på "mina sidor". Syns din order där kan du vara säker på att den har gått igenom. Där kan du även se eller skriva ut en kopia av din orderbekräftelse. När din order sedan skickas från vårt lager kommer du att få en leveransbekräftelse med spårinformation.
Innan du hör av dig till oss:- Kolla så att inte mailet hamnat i din "spam" / skräppost
- Om du är osäker på om din order har gått igenom kontakta support på support@rawfoodshop.se
- Om du trots detta beställer en ny order på nytt innan du fått orderbekräftelsen räknas detta som en ny order
- Vi kan inte garantera att vi kan stoppa dubbelbeställningar
Rawfoodshop kan från tid till annan erbjuda kampanjer på Webbplatsen som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av Rawfoodshop i samband med kampanjen.
Rawfoodshop förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på Webbplatsen gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.
Vid beställning via webbplatsen gäller de priser som anges på webbplatsen. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms för konsumenter. Om du loggar in som företag/återförsäljare visas priserna ex. moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.
Det går ej att kombinera flera olika rabattkoder.
För att göra din shoppingupplevelse på ännu trevligare erbjuder vi en mängd olika populära betalningsmetoder.
Vi accepterar många olika betalningsformer och vi strävar efter att erbjuda de mest populära och säkraste metoderna i ditt land. Du kan se de betalningsmetoder som finns tillgängliga i ditt land under beställningsprocessen.
Walley Checkout
I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan Swish, direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.
Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig.
Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_SE.pdf och här https://cdn.walleypay.com/terms/SECCI_SE.pdf.
På my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.
Du kan betala din produkt/dina produkter på de sätt som anges på Webbplatsen vid tidpunkten för ditt köp. Observera att villkoren för varje betalningsmetod och även integritetspolicyn för dessa betalningsmetoder kan skifta beroende på leverantör.
Walley support
Om du har frågor kring din betalning eller återbetalning kan du kontakta Walley direkt på:
Telefon: +46 101 61 01 00
E-mail: hello@walley.se
Öppettider:
Måndag – Fredag 08:00-18:00
Lördag 10:00-16:00
Söndag 10:00-15:00
Walley Checkout företag
I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själva vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.
Faktura eller delbetalning innebär att du får levererat varorna innan du betalar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura som skickas till företaget. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_B2B_SE.pdf.
*Vill du betala med faktura behöver du indentifiera dig med elektroniskt bank-id, detta för att minska risken för bedrägerier, du kommer dock inte att stå som personligt ansvarig på fakturan utan det gör det företag du som representant angivit.
Du kan betala din produkt/dina produkter på de sätt som anges på Webbplatsen vid tidpunkten för ditt köp. Observera att villkoren för varje betalningsmetod och även integritetspolicyn för dessa betalningsmetoder kan skifta beroende på leverantör.
- Avbeställning av order är möjlig för kund fram till den tidpunkt ordern effektuerats, detta i samband med att vi skickar ut orderbekräftelsen.
- Avbeställning efter det att ordern effektuerats är ej möjlig.
- Du som kund är i fall vi effektuerat din order i samtliga fall skyldig att mottaga försändelsen.
- Vi har inte någon möjlighet att lägga till eller byta ut produkter i en redan lagd order
- Vi kan i vissa fall ta bort produkter om ordern ännu inte är färdighanterad
Schenker valfritt utlämningsställe 49 SEK - Fraktfritt över 499 SEK*
DHL valfritt utlämningsställe 49 SEK*
Postnord valfritt utlämningsställe 59 SEK*
Postnord Hemleverans 125 SEK*
Postnord Företagspaket 299 SEK*
*Fraktavgift tillkommer på beställningar över 20kg samt vid val av hemleverans.
Vid normal belastning skickar vi beställningar inom 1-3 arbetsdagar.
Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Webbplatsen.
Den förväntade leveranstiden av varan framgår av orderbekräftelsen, i kassan och/eller på den aktuella varusidan på Webbplatsen. Vid kampanjer/veckans deal kan det ta något längre tid. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 30 arbetsdagar och detta inte beror på dig som Kund har du rätt att häva köpet.
Tips - i appen mina paket kan du hantera de flesta av våra tranportörer och spåra din orderDu hämtar appen här för android
Du hämtar appen här för iphone
- Om paket ska lösas ut ska Kunden göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Vanligen senast 7 dagar från dess att paketet ankommit.
- Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation
- Beställer du till paketbox kan du även behöva ladda ner transportörens app
- Kunden får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas
- Avisering kan sker vanligen via e-post och eller SMS
- Om du inte hämtar ut paketet innan det returneras tillbaka till oss har Rawfoodshop rätt att debitera kunden en avgift på 300 SEK för nedlagt arbete och fraktavgifter.
- Observera att du måste hämta ut ditt paket för att utnyttja din ångerrätt, om du ändå låter paketet gå i retur gäller ovan villkor.
- Behöver du förlänga liggetiden på utlämningsstället kan du oftast göra det genom att kontakta transportören eller använda transportörens app.
- Tänk på att transportören ofta tar ut en avgift för att ändra mottagare och eller adress så försök att alltid uppge korrekt adress vid beställnings tillfället.
- Om man inte gör detta så måste man betala denna avgift direkt till oss för att vi ska kunna ändra.
- Ofta går det att signera uttag av paket i transportörens app, då kan vem som helst hämta paketet.
Tips - i appen mina paket kan du hantera de flesta av våra tranportörer och deras tjänster.
Du hämtar appen för android här
Du hämtar appen för iphone här
Vid köp av varor på Webbplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:
- Varor med bruten försegling
- Varor som snabbt kan försämras eller bli gamla (hälsokost och livsmedel).
- Produkter med särskilda villkor
Kontakta oss om du är osäker på om du kan returnera din vara eller inte.
Villkor vid retur
- Varan måste omfattas av ångerrätten
- Du måste hämta ut ditt paket för att utnyttja din ångerrätt
- Retur måste ske inom 14 dagar från det att varan mottogs
- Vid retur så står kunden för returavgiften på 59kr
- Kunden kan höra av sig kundtjänst för att få en retursedel. Kostnaden för denna kommer vid återbetalning att dras av från återbetalningen
- Om varorna inte ankommit till Rawfoodshop 14 dagar efter meddelande om ånger, anses kunden ha accepterat köpet
- Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav
- Om varan hanterats i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, kan Rawfoodshop utkräva en ersättning för varans värdeminskning
Så här returnerar du en produkt:
- Maila vår kundtjänst på support@rawfoodshop.se
- Mailet ska innehålla rubriken “retur”, vilken vara det gäller, ordernummer och din epost
- Använd en retursedel som du får av support
- Lägg med en lapp i lådan med namn och ordernummer
Innan du går vidare med din reklamation
- Livsmedel påverkas snabbt av yttre faktorer såsom ljus, kyla, värme osv. Livsmedel kan även skifta i färg, smak, konsistens och utseende beroende av batch, skörd och sort.
- Ekologiska produkter sorteras ofta för hand, varför det helt naturligt kan förekomma skal, kärnor och rester från växten i slutprodukten. Även mindre stenrester och grus kan förekomma. Detta påverkar inte produktens kvalitet eller näringsinnehåll.
- Vi reserverar oss för utseendet på produkter i verkligheten kan skilja sig från hur de ser ut på produktbilder, på hemsidan och i marknadsföringsmaterial.
Villkor vid reklamation:
- Kunden ska förvissa sig om att produkten är ok vid leveranstillfället
- Reklamationen måste ske inom 14 dagar från det att varan mottogs
- Kunden måste ha produkten samt förpackningen fysiskt kvar då vi kan komma att behöva batchnummer och annan dokumentation
- Om produkten kasseras innan reklamationen är avslutad godkänns inte reklamationen
- Kunden måste ha förvarat varan enligt rekommendationerna för den enskilda produkten
- Vi förbehåller oss rätten att få undersöka varan fysiskt innan vi bedömer om det är fel på den eller inte
- Om det efter undersökning fastställs att det inte är fel på varan står kunden för returfrakten på 59kr
- Kunden kan höra av sig kundtjänst för att få en retursedel.
Såhär reklamerar du en produkt:
- Maila vår support på support@rawfoodshop.se
- Mailet ska innehålla rubriken “reklamation”, vilken vara det gäller, din epost, ordernummer, produktens batchnummer samt en noggrann beskrivning av vad som är fel på varan. Inkludera gärna bilder på den felaktiga varans förpackning (fram och baksida) samt innehåll.
- I de fall varan behöver undersökas fysiskt använd den retursedel som du får av support
Skadat Gods
- Om godset är skadat vid leverans så ska du be ombudet notera detta och göra en reklamation på plats, hämta inte ut ordern.
- Därefter kontakta support så att vi kan följa upp i ärendet.
- Märker du att godset är skadat först när du kommer hem så ska du kontakta vår support senast 14 dagar efter du mottagit paketet
- Bifoga bild på skadan
Det saknas en vara i din beställning
- Vi förbehåller oss rätten att ta bort varor från beställningen som tagit slut i lager
- Om du saknar en vara i din beställning som tagit slut ska detta vara noterat på följesedeln som du får med i paketet.
- Då har även en justering av din betalning på varans belopp gjorts och du blir återbetalad via vår partner Walley inom 30 dagar.
- Om ingen notering finns med på din följesedel vänligen kontakta vår support.
- Om du har fått en annan produkt än den du har beställt så dokumentera detta med bild på varan och skicka till vår support
- Om du vill få ersättning eller en ny produkt måste du höra av dig inom 14 dagar
- Om du bryter förpackningen på en felaktig produkt räknas det som att du har du godkänt din mottagna order
- För att vi ska kunna skicka nya produkter måste de felaktiga produkterna kunna returneras till oss i obrutna förpackningar
Du har fått någon annans beställning
- Om du har fått hem helt fel paket så så kontakta vår support så fort som möjligt så att vi kan rätta till situationen
- Om du vill ha ersättning eller ny produkt måste du höra av dig inom 14 dagar
- För att vi ska kunna skicka ut nya produkter måste de felaktiga produkterna kunna returneras till oss i obrutna förpackningar
Återbetalning sker inom 30 dagar. Det är Walley som har hand om våra betalningar som återbetalar dig som kund. Om det drar ut på tiden kontakta dem direkt.
Walley support
Om du har frågor kring din betalning eller återbetalning kan du kontakta Walley direkt på:
Phone: +46 101 61 01 00
E-mail: hello@walley.se
Öppettider:
Måndag – fredag 08:00-18:00
Lördag 10:00-16:00
Söndag 10:00-15:00
Våra produkter är inte avsedda att förebygga, behandla eller bota någon sjukdom/allvarlig sjukdom.
Webbplatsen, samt allt innehåll på denna, ägs av Rawfoodshop eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Rawfoodshop.
Rawfoodshop reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Rawfoodshop har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som kunden har beställt så kommer Rawfoodshop att meddela kunden om detta och invänta kundens godkännande av det korrigerade priset innan Rawfoodshop fortsätter med beställningen.
All bildinformation på webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. Rawfoodshop ansvarar inte för information på webbplatsen som kommer från en tredje part.
Rawfoodshop är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.
Tvister i dessa köpvillkor som inte kan lösas mellan parterna eller Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), eller motsvarande instans i respektive land, ska avgöras i svensk domstol, Malmö Tingsrätt då företaget Rawfoodshop har sitt säte i Sverige.